Latvijas skolas soma
Privātā vidusskola
„Laisma” 100% izmanto esošo projekta piedāvājumu izglītojamajiem. Visām klašu
grupām ir līdzvērtīgs piedāvājums apmeklēt ar kultūras, vēstures, dabas un
mākslas jomām saistītas iestādes un pasākumus. Skolā ir ļoti pozitīva pieredze
attiecībā uz to, kādā veidā, cik bieži izglītojamie tiek vesti uz šādiem
pasākumiem, iestādēm vai kā skola aicina pie sevis lektorus, māksliniekus. Ir
savas tradīcijas. Ir iniciatīva pašā skolā gan no pedagogu, gan no Skolas un
Izglītojamo padomes, gan no skolas vadības, lai rosinātu izglītojamos doties uz
šādiem pasākumiem un tos organizētu.
Darbā ar vecākiem tiek
uzsvērts, ka kultūras, vēstures un mākslas pieredzes gūšana ir nepieciešama un
tā ir obligāta. Skolas iesaistīšanās projektā “Latvijas skolas soma” atbalsta
un sistematizē šos pasākumus.
Piemēram, mūsu skolā
aktīvi tiek apmeklēti muzeji. Līdz ar to ar skolēnu grupām veidojas ilgstošāka
sadarbība, jo tas ir garāks process, nevis vienreizējs muzeja apmeklējums. Muzejpedagoģijas
piedāvājuma klāsts ir plašs, skolā to saskaņo ar mācību saturu.
7.-9. klases katru
gadu brauc uz Tīreļpurvu, jo tur norisinājās notikumi, ko viņi mācīsies, mācās
vēsturē, apmeklē Kara muzeju, LNVM. Katru gadu pirms valsts svētkiem Kara
muzejā lokam lentītes un apmeklējam svētku parādi Lāčplēša dienā ar 1.-5. klašu
izglītojamajiem. 6.-12. klases dodas uz Brāļu kapiem, un tas savukārt saistās
gan ar vēstures, gan kulturoloģijas mācību tēmām.
Apzināmies, cik
svarīgi salikt kopā šos piedāvājumu ar mācību saturu un mācību procesu, lai tie
būtu jēgpilni. Skolotāji vērtē mācību saturu savā mācību priekšmetā un liek to
kopā gan ar kultūras jomas piedāvājumu, gan vēstures, gan dabas, gan mākslas
jomām, lai redzētu, kā dažādi pasākumi var papildināt mācību procesu. Tas
nozīmē, ka arī turpmāk jāattīsta arī skolotāju starpdisciplinārā sadarbība,
atbilstoši gaidāmajam jaunajam mācību saturam, kurā arī šī sadarbība tiks
akcentēta.
Privātajā vidusskolā
„Laisma” ir arī mazākumtautību (krievu) valodas programma, ir arī iebraucēji no
citām valstīm (šogad no Moldovas, Kazahstānas, ES valstu skolām), kuri lieliski
iekļaujas kopējā plūsmā. Neskatoties uz to, ka izglītojamo kultūra, pieredze un
dzimtā valoda parasti ir dažāda, barjeru nav. Turklāt kopīga kultūras pasākumu
apmeklēšana vēl vairāk mazina plaisu starp izglītojamajiem.
Citējot A. Tūnu: „Projekts
„Latvijas skolas soma” runā par kultūru un mākslu ne tikai kā par saturu, bet
arī kā līdzekli. Līdzekli nacionālās un pilsoniskās identitātes veidošanai, kā
arī valstiskās piederības sajūtas attīstīšanai un stāstu stāstīšanai par
Latviju. Turklāt skolēniem ne tikai jābauda mākslas un kultūras pasākumi, bet
arī jāizprot, kā top izrāde, kā veido izstādi muzejā, ko skolēns pats no tā
varētu paveikt, kā uzvesties muzejā, teātrī utt.”
Saistībā ar mācību procesu
skolēni skatās teātra izrādes. Apmeklējot izrādes, skolēni mācās ne tikai par
vērtībām, savstarpējām attiecībām, iepazīst dažādas personības, laika posmus,
bet arī pasaules un Latvijas vēsturi.
Mūzikls
„Mana skaistā lēdija”
Mūziklu
„Mana skaistā lēdija” Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī 10. martā noskatījās
desmit 12. klases izglītojamie. Atbildīgais pedagogs: M. Presņikova.
Tas
ir viens no populārākajiem mūzikliem pasaulē. Mūzikls par cilvēciskām jūtām, ar
spilgtiem raksturiem. Pasaka ar dziļu vēstījumu, ka ar darbu, pacietību,
neatlaidību dzīvē visu var sasniegt.
Apmeklējot šādas
izrādes, izglītojamie mācās arī ētiskās vērtības, arī to, kas nodarbinājis
cilvēku prātus dažādos laika posmos. Tādejādi vienu notikumu var apskatīt no
dažādām pusēm un šajā pasākumā iegūto izmantot dažādu mācību priekšmetu
stundās.
Pēc izrādes
apmeklējuma bija organizēta diskusija, tika rakstīta eseja. Informācija gan par
dalību projektā „Latvijas skolas soma”, gan šo mūziklu tika veiksmīgi izmantota arī 12. klases CE domrakstā.
Nila Īles mūzikas studija
IZGLĪTOJOŠA EKSKURSIJA RITMA UN SKAŅU PASAULĒ
Nila Īles izglītojošo
ekskursiju viņa studijā apmeklēja: 11. un 26. aprīlī 1.-4. klašu skolēni.
Atbildīgie pedagogi S. Ozola, A. Ābele, I. Lukašēviča.
Tā bija izglītojoša,
pusotras stundas gara programma, kurā izglītojamie guva iemaņas ritmu pasaulē,
tika iepazīstināti un izmēģināja dažādu tautu mūzikas instrumentus
(perkusijas), veidoja kopējas muzikālas kompozīcijas. Programma ir piemērota
atbilstoši katram vecumam un veidota tā, lai skolēniem ne mirkli nekļūtu
garlaicīgi. Izglītojamie nodarbību laikā noskaidroja, kas ir perkusijas,
intervēja Nilu Īli, uzzinot daudz interesanta gan par viņu kā personību, gan
par dažādām valstīm, tautas mūziku, kultūru. Šāda muzikālā ekskursija attīsta:
koordinācijas spējas, uzdrošināšanos, ieklausīšanās prasmi, spēju sastrādāties
komandā, ritma izjūtu, radošo fantāziju, iemaņas improvizācijā, intelektuālo
domāšanu. Ekskursija ritmu un skaņu pasaulē spēj iedvesmot turpināt attīstīt
sevi muzikālā jomā.
Mūzikas un rakstniecības muzejs
Skolā pie sākumskolas skolēniem viesojās Mūzikas un
rakstniecības muzeja darbinieki ar izglītojošu programmu, kuras mērķis attīstīt
tēlaino domāšanu, dažādot un bagātināt mācību satura pasniegšanu, iesaistīt
mūzikas vēstures tēmās. Pirms tam muzeja mājas lapā sadaļā „Bērni” izglītojamie
tika iepazīstināti ar „Spēlēm” un „Dārgumiem”, kas ļauj iepazīties ar muzejā
esošajiem eksponātiem, gūt priekšstatu par muzeja darbu un apmeklēt „Zinīša
orķestra skolu”. Šādi pasākumi noder arī karjeras izglītībai. Muzikālos
pasākumos turpmāk var runāt arī par to, kā top skaņa, kas jau skar fizikas
likumus.
Kinopilsētiņa
„Cinevilla” un maizes ceptuve „Lāči”
„Cinevillu” un „Lāčus”
21. maijā devās aplūkot 5.-9. klašu izglītojamie. Atbildīgais: A. Lapajeva,
kura bija saplānojusi izsmeļošu programmu gan ar iespēju noskatīties specefektu
šovu, gan apskatīt pašu pilsētiņu, gan sarīkot pikniku ar sporta spēlēm un
noslēgumā „Lāčos” uzcept pašiem savu kliņģeri. Tā kā „Cinevilla" atrodas 15 kilometru attālumā
no Tukuma, Slampes pagastā, tad tas bija arī neliels ieskats Kurzemē. Tas šķita
īpaši saistoši izglītojamajiem no citu valstu skolām.
Izglītojamie ar
interesi pētīja, dekorācijas, jo kinopilsētiņas apmeklējums atgādina iekāpšanu
laika mašīnā – var redzēt, kāda izskatījās Rīga pirms aptuveni 100 gadiem:
baznīca, vēsturiskie tilti, tirgus laukums, ielas bruģis, Daugavmala ar
kuģīšiem, tramvajs, militārā tehnika un citi rekvizīti, kas ļauj ielūkoties arī
kinofilmu tapšanas aizkulisēs. Interesanta šķita arī
pilsētiņas tapšanas vēsture. Būvniecība tika sākta 2004. gadā, lai uzņemtu
kinolenti "Rīgas sargi"- par Brīvības cīņām 1919. gadā. Šo filmu bija
noskatījušies vecāko klašu skolēni. Uzzināja, ka tagad pilsētiņā uzņemtas jau
vairākas latviešu spēlfilmas, starp tām "Rūdolfa mantojums", "Sapņu
komanda 1935", kā arī ne viena vien ārvalstu kinofilma. Aizstaigāts tika
arī līdz vietai, kur katru gadu maijā tiek organizēts "Stipro
skrējienā".
Maizes ceptuvē "Lāči" izglītojamie iepazinās ar maizes
cepšanas senajām tradīcijām un izcepa paši savu kliņģeri, kuru nākamajā dienā
atgādāja uz skolu un varēja nobaudīt visi!
5D kinoteātris “Look at Riga”
5D kino mācību gada noslēgumā 31. maijā apmeklēja 4.klases izglītojamie
ar atbildīgo pedagogu I. Lukašēviču. Informatīvā mākslas telpa un 5D
kinoteātris “Look at Riga” piedāvā pirmo Latvijā veidoto daudzdimensiju filmu
“Look at Riga”, kas ikvienam ļauj palūkoties uz Rīgu no putna lidojuma! Kinoteātrī tiek demonstrētas Latvijā veidotas augstas kvalitātes
īsfilmas – prezentācijas par Rīgu un Latviju. Filmas radītas ar mērķi pilsētas
un valsts viesiem izveidot pilnīgāku priekšstatu par Latvijas tūrisma
objektiem, kurus noteikti vērts apmeklēt.
Daudzdimensiju filma par Rīgu, kas tapusi sadarbībā ar radošo apvienību
“Moodwork”, izmantojot jaunākās audiovizuālās un animāciju tehnoloģijas, ataino Rīgu kā mūsdienīgu Eiropas pilsētu ar
savu unikālo seju, un tās skatīšanās līdzinās lidojumam ar helikopteru un
sniedz klātbūtnes sajūtu. “Moodwork” filmas
skatīšanās laikā iespējams pilnībā izbaudīt 5D efektus: stereoskopisks
attēls, telpiska klātbūtnes sajūta (3D), kustības imitācija (4D), paātrinājums,
gaisa plūsmas, ūdens šļakatas (5D) u.c. efektus. Kinoteātris aprīkots ar
jaunāko tehnoloģiju iekārtām: full HD, 4K izšķirtspējas projektoru, jaudīgu un
modernu audio iekārtu – dolby digital 5:1, speciālām efektu iekārtām. Nākotnē plānots izveidot arī citas daudzdimensiju filmas – “Rīga
- četri gadalaiki”, “Rīga laikmetu griežos”, “Latvijas svētvietas”.
Latvijas Nacionālais vēstures muzejs
Latvijas Nacionālais
vēstures muzejs piedāvā muzejpedagoģisko programmu, kas paredzēta, lai
palīdzētu izglītojamajiem sagatavoties eksāmeniem. Šo iespēju izmantoja 9. un
12. klašu izglītojamie 7. jūnijā. Gida vadībā tika izskatīti aktuālākie
jautājumi, izpildot prasīto darba lapās. Šis pasākums lieliski papildināja, bagātināja mācību procesu
dažādojot to, un sniedzot arī vizuālu skatījumu uz notikumiem.
Ēriks Balodis
Koncerts skolā „Ceļojums pa pasaules valstīm”
13. jūnijā skolā
sākumskolas skolēniem bija iespēja piedalīties koncertā „Ceļojums pa Eiropas
valstīm”. Skolā viesojās Ēriks Balodis. Varēja gan izdejoties, gan izdziedāties
dažādās valodās par sevi, savu māju, par apkārtējiem, par dabu, par Latviju.
Pēc koncerta kopā ar mūzikas skolotāju E. Čamperi izplānot, kuras dziesmas
gribētos iemācīties un dziedāt nākamajā mācību gadā.